Plural Knowledge in the Digital

Plural Knowledge in the Digital

Workshop in Nairobi with African Digital Heritage

April 2024

“A digital garden needs to be cultivated.” (Chao Tayiana Maina, African Digital Heritage)

In einem 4-tägigen Workshop hat sich ein Team aus Berlin und Nairobi mit Fragen zu einem dekolonialen digitalen Archiv beschäftigt: Wie können wir Objekte im digitalen Raum ins Gespräch bringen? Wie können digitale Technologien für Gegenerzählungen genutzt werden? Vor welchen Herausforderungen stehen Technologie, Archiv-Ethik und die Datenbank, wenn es um die nicht-hegemoniale Präsentation von pluralem Wissen geht? Wir sprachen darüber, wie man ein digitales Archiv aktivieren kann, wie man es zu einem lebendigen Archiv macht, das die Menschen zum Spielen einlädt. Ein digitaler Garten muss kultiviert werden. Er sollte ständig wachsen, aber man muss sich um ihn kümmern – um die Technologie, die Inhalte, den Zugang und die Schaffung neuer Wege durch den Garten.

Mit African Digital Heritage, Visual Intelligence, Talking Objects Lab, Erik Stein und Gästen: Rosi Olang, Jim Chuchu, Njambura Mutanyi, Wangari the Storyteller and the artists Adam Yawe and Karwitha Karimi

In a 4 days workshop a team from Berlin and Nairobi was tackling questions round a decolonial digital archive: How can we bring objects in conversation in the digital space? How can digital technologies be used for counter-narratives? What challenges do technology, archival ethics and the database face when it comes to non-hegemonic presentation of plural knowledge? We spoke about how to activate a digital archive, how to make it a living archive that invites people to play with it. A digital garden needs to be cultivated. It should grow constantly, but you have to take care of it — the technology, the content, provide access and built new paths through the garden.

With African Digital Heritage, Visual Intelligence, Talking Objects Lab, Erik Stein and guests: Rosi Olang, Jim Chuchu, Njambura Mutanyi, Wangari the Storyteller and the artists Adam Yawe and Karwitha Karimi 

The workshop was funded by the Goethe-Institute